Rendang Raya : Rendang Ayam Gula Melaka

.. sambungan memasak rendang raya
Untuk raya baru2 ni kak bell masak kenduri 3 ekor ayam untuk masakan rendang raya. Raya lah katakan. Bolehlah jamu budak2 kat opis yang sama2 kena kerja. Alhamdulillah habis rendang raya ni semua. Ngam2 nak masukkan kerisik untuk kuali ke-2, time nilah gas habis! So akhirnya, satu kuali tak letak kerisik.


Nah resepi rendang gula melaka sedap! Untuk bahan2 ni boleh je korang lebihkan untuk sedapkan lagi masakan korang.

Bahan A
2 ekor ayam
2 kotak santan (kotak kecil)
1 paket kerisik
1 ketul gula melaka/gula merah (dihancur)
3 batang serai (dititik)
3 helai daun kunyit
2 asam keping
Daun limau purut

Bahan B (bahan kisar)
2 genggam cili kering
5 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
3 inci halia
3 inci lengkuas
2 inci kunyit hidup


Seguni cili kering!

Cara penyediaan:
Rebus cili kering sampai layu. Masukkan sedikit minyak untuk senang cili korang hancur. Minyak tu agak2 lah dengan cili yang nak dikisar.

Tumis bahan dikisar hingga naik bau dan pecah minyak. Kemudian masukkan gula melaka dan kacau rata. Masukkan ayam dan biarkan sehingga ayam agak kecut dan kering airnya, baru masukkan santan. Terus masak dengan api kecil sehingga pekat dan pecah minyak.



Masukkan kerisik, garam, daun limau purut dan asam keping. Akhir sekali, masukkan daun kunyit dan bolehlah ditutup api.



Konpem sedap kalau korang cuba buat. Selamat memasak!

CONVERSATION

0 comments:

Instagram

Follow Us